Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Encara que part de les antigues muralles de Verges han desaparegut, els elements conservats permeten seguir el traçat del recinte fortificat medieval. A Can Batlle es troba adossat per la part posterior un fragment de la muralla, una torre de la qual queda integrada a l'edifici. A la plaça Major hi ha restes de l'antic portal nord de la muralla, l'únic que es conserva. En canvi, són més nombroses les torres encara visibles del recinte fortificat, totes de planta quadrada excepte la situada a l'angle nord-oest, de secció circular. Així mateix, es poden observar llenços de mur en els sectors en què altres construccions no els han amagat o destruït. El conjunt conserva part de les espitlleres. En general, l'aparell emprat en la fortificació és de pedres rectangulars de dimensions diverses i poc treballades. Les torres presenten carreus més ben escairats als angles. Tenint a la vista totes aquestes empremtes medievals podem llegir un poema de Maria Perpinyà dedicat a glosar la Processó de Verges i fragment de dietari de quan Miquel Pairolí la va presenciar.
Processó de lluna i vent
Escolteu la greu complanta
d'una nit de lluna i vent
d'una vila que es desplega
bruna i rosa, als olivers,
d'una Processó que avança
vora els murs d'encís secret...
Tt un poble en Via Crucis,
bella Passió Vivent.
Ve Jesús entre cridòria
de soldats i de jueus,
sadollat amb fel d'escarnis
i amb mirar de sofriment.
Fines roses l'acompanyen
en eixir l'estel més bell,
i un so d'aigua que no para
fa més dolç el seu lament.
Abatut fins ran de terra
tasta el dol i afront extrems,
i la lluna riu, tranquil·la,
sobre el rostre sangonent.
Espurneja i riu la lluna
en l'obscura pau dels recs,
damunt torres centenàries
i els daurats racons silents.
Veus dels cingles, sense treva,
van fiblant la nit roent
mentre passa el lent seguici
desvetllant ombrius recers,
i s'allunyen en la fosca
constel·lada d'or i argent,
de Jesús la creu feixuga,
la cridòria dels jueus.
Hem anat, després d'un dia de primavera clar, lleument encalitjat, calorós, a veure la processó de Verges. La Setmana Santa s'ha convertit, en l'actual societat tecnològica, en les vacances de primavera, unes vacances adornades pel folklore procedent d'una religió —antany poderosa i cabdal i avui en decadència— com és la religió catòlica. Les fastuositats públiques d'aquella religió perduren en gran part en aquests anys d'agnosticisme, modificat, però, el sentit: de manifestació religiosa han passat a ser representació folklòrica; d'expressió d'una creença a tradició lúdica, per més que paradoxalment referida al dolor i a la mort.
A Verges tot és molt medieval: l'escenari de la representació —una plaça envoltada d'edificis sòlids i arcaics—, la imperícia tirant a cridanera dels actors, la dansa de la mort, un tast dels terrors del tràgic i convuls segle XV que arriba fins avui amb un aire convincent de perennitat. A l'espectacle de Verges hi assisteix un públic variat, s'hi ajunten el respectuós i el xaró, el que riu quan no s'ha de riure i el que s'emociona. Això, de vegades, és desagradable, però per sobre de totes aquestes contingències hi ha quelcom en la representació i sobretot en la processó que sempre que hi vaig m'impressiona: és el so del tambor que ordena els dansaires de la mort. Aquell so, desproveït de qualsevol grandesa, opac, insuls, monòton, expressa fins a 1'esgarrifança el tedi i l'absurd que van definint, com el rellotge sense broques i el plat de cendra, el que és etern del destí humà, la roda de carro, de fusta gastada, que va fent via pel camí polsós...
Altres indrets de Verges: