Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El Palau de Belles Arts obra d'August Font fou construït el 1888, arran de l'Exposició Universal, i va ser destinat a exposicions artístiques, concerts i esdeveniments culturals. L'edifici, situat davant per davant del castell dels Tres Dragons i al costat del monument a Rius i Taulet, era de planta rectangular i feia 91 x 50 metres. L'estructura de ferro permetia cobrir un gran saló d'actes. Tenia torres de maó vist, amb cúpules a les cantonades. A la segona planta, hi havia diferents sales, al voltant de la gran, amb llum zenital, que permetia fer-hi actes i exposicions. L'edifici, bàsicament, constava d'una gran sala, el Saló de la Reina Regent, amb 2.000 metres quadrats. La regent Maria Cristina va ser la reina dels Jocs Florals d'aquell any. Hi van assistir personalitats rellevants com Emília Pardo Bazán, Benito Pérez Galdós, Teodor Llorente, Justí Prepatx... Els presidí Marià Aguiló i va fer de mantenidor Marcelino Menéndez i Pelayo amb un discurs en català. Hi guanyen les flors: Jaume Collell (Flor Natural), que també en guanyà un premi extraordinari; Ramon Picó i Campamar (Viola) i Francesc Matheu (Englantina).
El 1906, s'hi celebrà el I Congrés Internacional de la Llengua Catalana, en què tingueren un paper destacat Antoni Maria Alcover i Pompeu Fabra, a banda, és clar, d'altres filòlegs i escriptors de l'època.
Els Jocs del cinquantenari, el 1908, també se celebraren al Palau de Belles Arts amb decoració de Josep Puig i Cadafalch que dissenyà el tron de la reina. Els presidí Jaume Collell i Apel·les Mestres guanyà l'Englantina amb "Els pins" i fou proclamat Mestre en Gai Saber.
Tenint a la vista el monument a Rius i Taulet i l'edifici del Castell dels Tres Dragons podem llegir dos fragments de les memòries de Narcís Oller que recreen la vista de Pardo Bazán; "L'absoluta" de Jaume Collell; un fragment de les memòries de Gaziel en què explica la primera vegada que va veure Fabra en aquest indret; "Els pins" d'Apel·les Mestres i "Festa" de Francesc Matheu i tots ells premiats en els certàmens.
La Pardo i jo arribem puntualment al gran hall de Belles Arts, l'espectacle és esplèndid i alegre. Milers de senyores i senyoretes elegantment vestides, de carrer; els homes tots de fac. Quan entrem nosaltres de bracet es promou una fressa estranya. Poc després, entre dos rengles d'alabarders, avancen SS. MM. amb brillant seguici pel gran pas central. (Grans aplaudiments i visques... perduts... ça i enllà.) La Cort ocupa la gran tarima. El reiet (nen de dos anys), presideix des del regí cadiral daurat, tot vestidet de blanc, el capellí inclusiu, que és d'ermini agençat amb un gallaret de plomes de cigne. Les infantetes seuen en coixins als seus peus. Té la seva reial mare, la regent, a l'esquerra i, de l'altre cantó estant, la dida li aguanta la mà. Ell, com una mona ensenyada, es manté molt tibadet durant tota la cerimònia, és a dir, uns tres quarts d'hora. Sols una vegada, el pobre, s'atreveix a baixar deixant-se relliscar pel caire del seient; però la petita de les infantetes el besa i amb la dida tornen a enfilar-lo al regí cadiral. (Per cert que, oh mofa de la naturalesa!... un cop fora la Cort, vaig veure que el menut havia fet "pipí".) A un costat del rei seuen els ducs d'Edimburg i el duc de Gènova. Darrera d'ells hi ha drets els palatins tots recamats d'or i bandes. No veig on seuen les camaristes, duquessa de Fernán Núñez i marquesa de Monistrol (dues senyores molt grosses i ja velludes.) A mà dreta, cinc o sis passes enrere, formant gran estol de cavallers, estan, molt respectuosament plantats, tres o quatre ministres, presidits per En Sagasta, el general Blanco, el governador civil, president de la Diputació provincial i Audiència, l'alcalde, no sé quins altres personatges i, darrera d'aquests, senadors, diputats, regidors, etc., etc., tothom constel·lat el pit de creus i barrat de bandes i faixes. A mà esquerra seuen a primer rengle, ambaixadors i plenipotenciaris d'infinitat de nacions; darrera i de peu dret hi ha tot el cos consular, generals d'exèrcit, almiralls i caps d'armada, formant un llampant conjunt d'uniformes multicolors del qual destaquen per la llur elegància dos hongaresos i un turc.
L'alcalde llegeix un discurs que no arriba al públic i acaba amb un ¡Viva el rey! donat amb veu entelada que revela l'emoció de què el gran propulsor, l'ànima veritable de l'esforç titànic que allí se celebrava, devia estar posseït. En Girona, comissari regí, llegeix un altre parlament, llarguet, premiós, pesat, que acaba també amb un altre visca igual. En Sagasta, president del Govern, declara oberta l'Exposició i una orquestra combinada amb una banda formant uns dos-cents executants, des de la galeria oposada toca un potpourri de cants nacionals entre els quals sona «La Marsellesa», que alarma còmicament algú del públic. La Cort emprèn la sortida i, al seu pas, el públic, enfilat a les cadires, l'aclama xardorosament mentre la marxa reial retruny pels espais.
Total, una sala superbament concorreguda, un acte com tots els d'aquesta llei, insípid i pesat; molts uniformes i creus, or i pedreria, i ben poca distinció en tota la munió del públic que no repara a enfilar-se per les cadires ni a cridar irreverentment quan li convé: ¡sentarse!... ¡sentarse!
E1 temps, a la sortida, és deliciós. Al peu del vestíbul es paren quatre carrosses palatines, tirades, una per sis i, tres, per quatre cavalls a la Doumont. El reiet i les infantes desapareixen aviat en una d'elles; la reina mare, els prínceps i tot el llarg estol de personatges desfilen a peu pel passeig de les magnòlies, encatifat de flairosa ginesta davant del pavelló del Círcol del Liceu, les terrasses del qual estan plenes de famílies aristocràtiques. Les carrosses i l'escorta reial segueixen pausadament per anar a situar-se vora l'ex-Palau del governador de la Ciutadella, utilitzat avui per Pavelló Reial. L'elegant concurrència va eixint del hall de Belles Arts i va a esbargir-se pels jardins, confonent-se entre el públic que no tenia invitació per a penetrar en aquell. Tots els voltants del Parc estan sembrats de cotxes descoberts. Mes enllà, clavades de peu dret, gentades immenses esperen la sortida de la Cort
L'endemà o demà passat, el 27 de maig, vaig haver d'acompanyar-la també solet als Jocs Florals que amb inusitada pompa es celebraren així mateix en el gran hall del Palau de Belles Arts, presidits per S. M. la regenta, que fou nomenada reina d'ells pel poeta guanyador de la flor natural, mossèn Collell. També aquell dia l'acollí amb indiscret remoreig la nostra pujada a l'estrada; però no per impropietats de toilette, sinó per l'afany de conèixer la famosa novel·lista que tenia entre aquell públic molts admiradors.
L'absoluta (fragment)
Mes sota un altre teulat
cinc anys que espera i aguarda
l'amor constant i fidel
d'una minyona agraciada,
que si li dava valor
solament de recordar-la,
quan de les tribus del Riff
rebia ruixats de bales,
ara li fa batre el cor
amb frissança agosarada.
Una pitrada i avant
i de seguit serà a casa,
una pitradeta més
i al cap del poble arribava.
Feien lo tercer senyal
de la Missa, i la campana
amb sa veu de vell amic
par que li diu: «vina, afanya't!»
Al entrar al cap del carrer
troba un parell de comares
que al veure'l han reculat
com si els eixís un fantasma,
i mirant de cua d'ull
i a cau d'orella parlant-se,
corrents s'han ficat a dins
fins al replà de l'escala.
Les noies regant clavells
i espesses mates d'alfàbrega,
al veure el Jan del Molí,
sobtades girant la cara,
i en lloc de dar-li el bon jorn
de la finestra s'aparten.
Trist se posa i capficat,
i ans de arribar a la plaça
sent a casa del fuster
pics de martell ¡santa Pasqua!
si no és per caixa de mort,
per què aqueixes martellades?
A la botiga n'ha entrat
amb la cara trasmudada;
lo fusteret quan lo veu
d'esglai se li glaça l'ànima,
li cau l'eina de les mans
i dels ulls un raig de llàgrimes.
Lo minyó tot ho entén
no ha menester més paraules,
i en aquell punt va enyorar
un clot en terra africana.
S'arrenca un anell del dit
i sanglotant aixís parla:
«La Roseta se 'ha mort,
(Déu l'hage ben coronada)
quan l'anireu a encaixar,
si el coratge no us mancava,
la caritat me fareu
de destapar-li la cara,
i li posareu al dit
est anell de prometatge...
A la Verge del Roser
porteu-li les arracades;...
jo me'n torno a servir el Rei
que ja tot lo món m'és pàtria.»
Ja feia temps que jo coneixia, almenys de vista, tots els components del nostre món literari, i encara no sabia com era Pompeu Fabra. El vaig veure per primera vegada l'any 1906, amb motiu del Congrés de la Llengua Catalana, celebrat al Palau de Belles Arts (enderrocat avui), davant el parc de la Ciutadella. Un matí plujós, jo entrava en una de les aules on es debatien problemes que m'interessaven. Hi hagué primer quatre o cinc oradors, gramàtics més aviat amateurs, que defensaven els seus punts de mira, tots contradictoris. Després s'alçà un home encara força jove, no gaire alt, prim i enèrgic, de bell perfil i mirada aquilina. Per comptes de parlar molt, digué poques paraules, amb claredat meravellosa, i tot seguit es posà a escriure amb guix a la gran pissarra negra, com si fes una demostració d'àlgebra. Els arguments dels opinants anteriors anaren caient com fullaraca. La tesi del ponent quedà plenament demostrada, i en acabar el desconegut la seva intervenció, a l'aula esclatà —cosa rara— una salva entusiasta. "Qui és aquest home?" vaig demanar. I em respongueren: "Pompeu Fabra"...
Els pins
Són els pins de la meva terra
que es redrecen amb majestat;
llurs arrels furguen en la terra;
llar cimal, en la immensitat;
llur brunzit sembla un crit de guerra,
i és un cant de fraternitat.
Pot ser aspra la llur escorça,
pot ser fréstec el llur accent;
mes llurs fibres són totes força,
tota vida llur saba ardent.
Mirant lluny, terra enfora, enfora!
mirant alt, cel amunt, amunt?
per ells l'hora sempre és bona hora,
per lluitar sempre estan a punt.
Soca dreta, brancada torta,
fulla verda l'estiu i hivern,
són la vida, la gran, la forta,
són l'emblema de tot lo etern.
Semblen punys aixecats enlaire,
—els punys closos d'ardits titans! —
quan s'agiten moguts per l'aire
se convulsen amenaçants.
Mes, que el Sol esbargint promeses
amorós els vinga a abraçar,
semblen mans francament esteses
que es deleixen per encaixar.
Quan bramula la tramuntana
ells bramulen encar més fort,
i amb murmuris de veu humana
diuen coses de lluita i mort.
Quan bressant-los l'oreig endolça
de sos llavis la salabror,
ells responen amb veu més dolça
murmurant cants de germanor.
Generosos donen a l'aire
—perquè els duga per plans i monts—
llur delit convertit en flaire,
llur desfici tornat cançons.
En va prova d'arrabassar-los
el mestral bracejant forçut;
¿esqueixar-los?... podrà esqueixar-los;
doblegar-los... mai ha pogut.
Com exèrcit en peu de guerra,
amatent, vigilant, lleial,
s'escalonen de serra en serra
des del mar fins al pic més alt.
Son els pins de la meva terra,
la saó del terrer pairal.
Festa! (fragment)
Catalunya, eixampla els braços
que ara el món s'hi ve á llançar
i has de fer-li amb tos abraços
la rebuda del germà.
Parentela llarga I noble,
un germà t'és cada poble
que se'n ve a festa major;
no diran de l'escomesa:
ja els hi tens la llar encesa,
fes-los seure a ton escó.
Catalunya, de ta vesta
la negror fa esgarrifar;
treu-te el dol per una festa,
que be prou l'has de portar.
Que ton plor i ta agonia
no pertorben l'alegria
de les races que ara aculls;
ta mirada desendola:
ploraràs en estant sola,
però ara eixuga els ulls. [...]
De ta herència saquejada
mostra al món l'estroncat doll,
la ruïna venerada
de Poblet i de Ripoll.
Si admirant-se'n la contempla,
fes-li veure que del temple
de la pàtria trossejat,
a cops d'odis i desastres
han caigudes les pilastres,...
l'altar no, que és Montserrat. [...]
De tants pobles, pàtria mia,
als concerts de veus sens fi,
amb esclats de poesia
ton llenguatge has de lluí.
Que l'escolte el món, i entenga
que és tan nostra aqueixa llenga,
tan de l'ànima l'accent,
que es vege a sos fills tan cara,
que va fer un esforç de mare
i ens va dar l'enyorament.
Pàtria meva, en la sardana
colossal de les nacions
encaixant-hi com germana
fes-hi entendre tes raons:
—Ja ho veieu: só viuda i sola,
mes la pena que m'endola
ni m'abat ni em fa desdir;
si m'han fet passar per morta,
m'heu vist bé, só viva i forta;
m'hi voleu? —i et diran: — Sí! —
Altres indrets de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera: