Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El Triai és un prat molt gran situat a prop d'Olot entre la font Moixina i l'església de Sant Cristòfol les Fonts. El reconeixereu per una creu d'uns quinze metres en record d'uns afusellaments durant la guerra civil, fet que esmenta Oriol Bohigas en un dels textos que proposem llegir. El dilluns de Pasqua Florida se celebra l'Aplec del Roser a la zona anomenada el Triai d'Olot. Està documentat que al segle XVIII era molt concorregut per la gent de les rodalies, que formaven una àmplia rodona amb els carros i enmig de la qual restava una plaça on feien el ball. Era punt de reunió del jovent que desitjava trobar promesa o promès i, doncs, s'hi concertaven molts prometatges i casaments. S'hi ballava el ball conegut com a "Triai" (nom que prové segurament del mot "triall", terme derivat del verb triar) en el qual es triava promesa. El ballador es declarava oferint la mà al final del ball. També es diu, però, que el nom fa referència a la tria que feien els pastors per cercar les seves ovelles quan tornava el ramat de la pastura.
Els actes comencen a l'entorn de de la parròquia de Sant Cristòfol, d'origen romànic. Al matí es fa l'ofici i una processó que dóna la volta a l'església i es balla la sardana dels pabordes. Després d'algunes dècades d'estroncament de la tradició, a partir de 1995 el ball del Triai ha estat recuperat pel Grup de Recerca Folklòrica de la Garrotxa i es dansa en el prat que li va donar el nom.
Prop de l'església o al prat, a banda del ja esmentat text d'Oriol Bohigas, primer podem llegir un article de Josep Berga i Boix de marcat to costumista, que descriu com era l'espai i la festa en la seva època, i amb un final que denota la ideologia conservadora de les forces carlines de la Garrotxa. Després, acabar les lectures amb un poema de Guillem A. Tell Lafont inspirat en els camps de fajol i un breu epigrama de Mercè Devesa (Olot, 1909-Barcelona, 1988).
La festa del Triai
Triai s'anomena un petit camp, situat a mitja hora de Olot, en lo terme de Sant Cristòfol las Fonts, parròquia que celebra la festa del Roser, l'endemà de Pasqua Florida: i a la tarda, després d'haver-se terminat les funcions d'iglésia, corresponents a la diada, acut tot lo poble i la vila d'Olot en massa, al gran aplec tradicional; que té lloc en lo citat punt.
Uns suposen que el nom de Triai, ve de que antigament allà es reunien los remats de Santa Pau, Mieres i altres pobles, quan anaven a muntanya, i en dit lloc se feien les tries del bestiar, marcant-se el que devia distribuir-se entre els pastors corresponents.
Altres diuen que el nom pervé de que els fills de Déu que estan per merèixer hi solen triar, en aquest dia, a les filles dels hòmens, que els han d'ajudar a dur la carga de la vida.
Enguany la gentada s'arraconà vers lo camp on fan los soldats l'exercici, per tenir més lloc; i presentava l'espectacle innombrables cops de vista de lo més encisador.
Tot lo panorama que es descobreix des del Triai oferia una varietat de planes i muntanyes, clapades de tots los tons imaginables. Al Nord, l'horitzó fantàstic de la cordillera Pirenaica, des de Núria al Puig d Bassegoda, d'un morat transparent, enèrgic, que es va fonent, fonent amb les congestes de neu, que hivern i estiu ostenten los espadats racons de Canigó i Puigmal. Segueixen avançant cap a primer terme les cordilleres de Talaixà, de Beget, de Pera, Capsacosta i Serra de la Cau, cobertes d'alzinars, amb esllavissades argiloses, que introdueixen en l'espectacle una variant simpàtica, no menys vigorosa que el morat, contrastada pel groc clar i verd decidit dels sembrats de la serra de Colljubí i Ventolà, atestada de feixes de diferents barreges que toquen fins a la planúria, a on la imaginació se confon en aquesta època de l'any, i no sap on parar-se, per saborejar tantes belleses.
Girant la vista cap al indret de Sant Roc, majorment vers les quatre de la tarda, quan lo sol frega de cantell les arbredes que comencen al peu del mateix Triai i s'acaben en los crenys de Puigsacalm, l'espectacle impressiona fortament l'esperit; és immens, sorprenent, a cada moment nou, una mar de llum i vida, ple d'aire, imposant i suggestiu.
L'astre del dia combina milions de tintes admirables en aquells boscos, camps i prats de totes formes, que comencen a brotar, tots frescos com la rosada, uns d'un blanc groguisc, altres d'un verd tendre, aquí d'or glaçat, allà de color de perla, sembla que el groc de Nàpols i el bleu lumière s'hi vessen a carretades i van allunyant-se progressivament cap a l'horitzó, perdent-se entre els vapors de la tarda, en masses i taques que es confonen i harmonitzen dintre el quadro colossal, entre les calitges dels darrers termes.
I si un interposa a la gentada que acut al Triai, fent-la entrar en lo primer plan de la composició, si es para amb las diversitats de trajos, amb la multitud de barretines i notes llampants, amb las tendes improvisades dintre els carros i mil altres detalls que contribueixen al moviment general, s'ha de confessar, que tan pel punt com per la reunió, l'aplec del Triai se n'endú la palma entre tots los que es celebren en la rodalia.
Com si les filles d'Eva volguessin ventar al diable els vestits tristos de colors pesats, amb que la moda de molts anys ha embolicat sa airosa i admirable figura; com si tornés l'època dels colors vius que li donaven tanta gràcia i exuberància, començaven a veure's notes blaves, ponderades per flocs i cintes grogues, notes blanquinoses i grises, exaltades per la proximitat del vermell, tons morats i negres, excitats per colors secundaris; i la major part dels pagesos, que no han deixat ni deixaran mai la faixa ni la barretina vermella, que presta colors encesos i molta més llum a les fesomies que la catxutxa d'estanya-paelles, més ferrenys i ben plantats que un roure, posaven el to d'un camp de roselles florides, a les masses vigoroses dels primers plans del quadro.
Si el jovent de Les Fonts i del veïnat de la Deu Grossa, desitja l'arribada d'aquest dia amb frisança, el d'Olot l'espera amb un pam de candeletes: la mossa més garrida i torrada pel sol, que la veureu pels sembrats herbejant, o carregada amb grans feixos, se troba allà ballant amb la senyoreta més fina i esblaimada de fin de siecle, i al pagès més honrat de la rodalia, donant les mans calloses al pinxu més modernista i polit de la centúria.
Però d'aquells minyons robustos, que sostenen lo pes de les cases pobres n' hi mancaven molts: jo en conec quatre que amb son treball mantenien a llurs pares; antany hi eren en aquest aplec; tal volta mai més s'hi veuran, i si tornen, s'ho guaitaran des d'un racó, esguerrats o malalts per tota la vida, i amb un canó de llauna que els hi donen pagant, i amb la llicència per demanar almoina, perquè no han tingut crèdit per a emmanllevar tres cents duros...
Que per molts anys puga celebrar-se la festa del Triai, que és catalana de pura raça; que Deu no permeti que desapareixi d'aquest aplec, ni de tants altres la típica barretina, que Mossèn Collell anomena signe d'independència: la duien los catalans al derrotar los exèrcits de la república francesa, per la guerra gran i durant la guerra de l'any vuit, i la duran sempre que es tracti de salvar l'Espanya, com la han salvada en diferentes èpoques. No hi fa res que a Madrid nos tractin de separatistes i criminals, mentre són ells que ens excloeixen del nombre d'espanyols i ens neguen la llibertat que concedeixen al masonisme i als enemics de la pàtria, mentre consenten i toleren publicacions que van contra tot lo més sagrat i noble, contra la mateixa Espanya.
Camps de fajol
Quan tota flor es mustiga i asseca's esllanguida
i els arbres ja groguegen, al petoneig del sol
l'estiu dóna a les terres, com do de despedida
l'esplèndida florida de l'amorós fajol.
Son dolc llençol blanquíssim cobreix la fondalada
i per graons se'n puja pel puig arrodonit
fingint per les planures els tons d'una nevada,
com una cara blanca que el sol no ha emmorenit.
Ma esquerra entre tes mans, ma destra a ta cintura.
Correm-hi, hermosa meva, pels camps envellutats.
Son dolç aroma porta ratxades de ventura
i planen els ensomnis sobre els jardins nevats.
Ensomnis que ens bressolen com a les flors gemades
cantant a l'entorn nostre gentil una cançó,
que ens diu que la florida que omplena les clotades
és l'alba, que comença de la vinent tardor.
Tardor! Mon cor somnia ses fulles que rodolen
encatifant els marges amb rojors de ponent,
els arbres que es despullen, les branques que tremolen
i els boscos que rogeixen al bressoleig del vent.
Els verdissams que ondulen amb apagats matisos,
els alts pollancs que ploren ses fulles sobre el riu,
i els cels en dol, que formen encobertats i grisos
la volta de la tomba de l'expirant estiu.
Que hermosa, amada meva, que ens sembla eixa agonia!
Que hermosa és una posta darrere d'un llevant!
Amb quina enveja amarga i amb quina melangia
veiem les aus que emigren, que passen i se'n van.
Les fulles que rogenques s'endú la torrentera
com naus, que al mar s'endinsen, abandonant el port,
d'aqueix estiu, que fina, la resplendor darrera,
que ens mostra la bellesa superba de la mort.
Somiem en amagades i incògnites tristures,
per entre els camps blanquíssims de l'amorós fajol.
L'hivern, que ja s'acosta, gemega en les planures,
la terra es posa blanca, quan té de portar dol.
Fajol
El fajol ha florit, randa divina
teixida amb fils d'una alba resplendent;
—sedosa mantellina—
que es posa la tardor, místicament.
El fajol ha florit, cada flor xica
és una ondeta sobre el verd coixí.
¡Quants dies de treball per fer una mica
d'aquest teixit tan fi!...
Quan arribàrem a Olot encara es flairaven, però, els terrors de la revolució. No feia gaire, un tal Fermín —un facinerós que es passejava pel poble disfressat de Pancho Villa amb els instruments indumentaris d'un pagès carlí i d'un capellà trabucaire— havia afusellat en un camp que es deia el Triai onze prohoms d'Olot, fabricants, rendistes i religiosos. Sembla que l'excusa fou la de provar amb precisió i exactitud el bon funcionament d'unes noves metralladores que es construïen en una fàbrica d'armament, improvisada i rudimentària, al poble veí de la Canya. Més tard coneixeria els germans Planas —vivien en un xalet de l'Eixample Malagrida, dintre del qual conservaven, encara, l'altivesa i la mala educació de la burgesia pagerola—, que portaven sobre les espatlles, una mica distretament, l'assassinat del pare i de l'oncle. Jo els trobava mal educats i altius per diverses raons alhora: perquè encara feien el paper de nens rics davant de nosaltres, sense atendre aquelles especials circumstàncies, perquè emanaven la seguretat de la victòria del seu grup social i la seva ideologia política; perquè havien estat educats per la capellanesca d'abans de la guerra i no havien passat per les experiències de civilitat i urbanitat, de cultura i tolerància de què havíem gaudit els de les gratuïtes republicanes. Potser, també, per aquestes mateixes raons, eren els protagonistes de les gamberrades infantils d'aquells anys i de les petites i tronades animadversions contra els pobrets refugiats que semblàvem representar les forces polítiques en regressió. Ho semblàvem, només, perquè, com veurem, a l'hora de la veritat tots érem uns franquistes vergonyants.
Altres indrets de Olot: