Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La basílica presenta planta trapezoïdal, amb cúpula ovalada descentrada del seu eix de 18,75 metres d'amplària. Encara que aquesta forma no és estranya en temples catòlics, si que ho és a la ciutat de València, on les cúpules solen ser circulars. En la construcció de la capella van intervenir els mestres Josep Artigues i Josep Montoro i el 1667 va poder traslladar-se la imatge des de la catedral. El cambril de la Mare de Déu es va començar el 1685 i s'acabà el 1694. Cal destacar que la zona on es troba la basílica es correspon amb el fòrum romà de la ciutat de València, com ho indiquen les excavacions realitzades en les ruïnes de l'Almoina. De fet, la façana principal de la Basílica presenta diversos carreus que no són més que làpides i inscripcions d'època romana i que van ser reutilitzats en la construcció. La volta pintada al fresc per Antonio Palomino en realitat és una falsa volta de rajola que fou construïda expressament per albergar les esmentades pintures. La basílica té dues portes a la mateixa plaça, i una tercera que dóna al passatge que separa la basílica de la catedral, unides per un arc superior. En aquesta tercera porta hi ha una finestreta enreixada a través de la qual pot contemplar-se la Mare de Déu il·luminada quan la basílica és tancada.
El seu nom és el de la Mare de Déu dels Innocents, Folls i Desamparats i la seua advocació parteix de la iniciativa del pare fra Joan Gilabert Jofre. El 24 de febrer de 1409 quan es dirigia a la seu, va veure com uns xiquets feien burles d'un boig indigent al carrer Argenteria (actual Martí Mengod). Va ser llavors quan va decidir fundar una confraria per atendre aquestes persones i va donar lloc al primer hospital psiquiàtric de la història. La imatge té una altura de set pams, i com a curiositat té el cap reclinat lleugerament cap a baix, perquè la posició inicial d'aquesta imatge era lleugerament tombada. Això era degut al fet que la Mare dels Desamparats era col·locada sobre els fèretres dels pobres "ignocents e desamparats" que morien atesos per la confraria.
La Mare de Déu dels Desamparats no sempre va ser la patrona de la ciutat. En fou declarada oficialment per Lleó XIII el 21 d'abril de 1885 i la seva coronació canònica data del 15 d'octubre de 1921, al pla del Pont del Real. Davant el cambril o en la part exterior podem llegir diversos textos: els poemes que Constantí Llombart i Bernat Artola Tomàs van dedicar a la Mare de Déu i un passatge d'Arròs i tartana, de Vicent Blasco Ibáñez.
A la Santíssima Verge
I
Sa patrona València hui t'aclama,
i encesa de la fe en l'ardenta flama
t'entona, ¡oh Verge!, un càntic celestial;
i puix mon tendre cor t'ama i venera,
unir, reina dels àngels, jo volguera,
ma pobra veu a l'himne universal.
«Tota llengua és de Déu, si a Déu alaba»,
emperò aquella en què de nin resava,
és, per a mi, la que t'agrada més;
i ho crec aixina, virginal princesa,
perquè en los jorns de glòria o de tristesa
m'he expressat en ma llengua, i m'has entès.
Hui no és dia de dol: hui, Verge pia,
a ta capella vinc ple d'alegria
tres virtuts i grandeses a cantar;
mes al vórem, Senyora, en ta presència,
reconec i confese ma impotència:
no puc, no m'atrevisc; ¡sols sé resar!
El dia de la Mare de Déu va anar amb Tonica i la seua amiga a la primera missa a la capella dels Desemparats. Dins del temple sonava la música; la multitud, oprimida en la mesquina rotonda, s'escampava per la plaça fins a la font, adornada amb un ridícul templet que pareixia de confiteria. Tots estaven en actitud reverent, sense veure altra cosa de la missa que les obscures portes, en el fons de les quals brillaven com espumes d'or les llums dels altars, sentint en els seus caps descoberts el ventijol de la primavera, paregut a l'afalac d'una mà invisible, tèbia i olorosa. En aquesta confusió, quan Juanito, traient els colzes, protegia de les espentes les dues dones, va veure a curta distancia la seua família i la del senyor Cuadros.
Des de Pasqua, la intimitat entre les dues famílies era gran; Juanito havia sentit parlar la nit anterior d'un cert pla d'esbargiment matutí com a començament de la festa, perquè era el sant d'Amparito. Oirien la primera missa a la capella dels Desemparats perquè a donya Manuela, com a bona valenciana, li pareixia que cap missa de la resta de l'any valia tant com aquella, i després prendrien xocolate en un hort de maduixes, sota un tendal de plantes enfiladisses, recreant-se l'olfacte amb el perfum dels camps de flors i la flaire espessa del torró.
A la santíssima Verge Maria Mare dels Desemparats (fragment)
Hi ha un clamoreig de campanes
que porta, joiós, el vent
amb el tremolí fervent
de les glòries casolanes.
Les ressonàncies humanes
diuen, plenes de fervor,
la veu constant de l'amor
que, per a lliçó i exemple,
floreix les portes del temple
pregonant la flor millor.
Oh Santa Verge Maria,
Mare dels Desamparats,
dels humils i dels nafrats
esperança i alegria!
La inefable poesia
que Primavera floreix
amb les campanes pareix
que s'ha entenedora
i diu Vostre amor, Senyora,
que tantes penes guareix.
Allà dalt, coberta de joies, enlluernadora, i alhora amb el cap baix i humil, la imatge és objecte continu del fervor més arravatat. Tot contribueix ací a les emocions intenses, però dolces, d'aquelles que provoquen un benestar relaxat i que en un moment entelen els ulls: almenys, els devots que entren i es queden mirant absorts, fan cara de sentir això, acompanyats de l'olor d'encens i del perfum de les flors de l'altar, sempre abundants i sempre blanques. La imatge és una talla gòtica, cosa que els devots no imaginen, fabricada en una nit per dos àngels que visitaven d'incògnit la ciutat, cosa que els devots sí que saben. Abans del segle XVII, no duia ni corona, ni mantell ni perruca, però ara ja ningú no se la imagina sense els oripells, les sedes i les joies de la sobirania celestial, la vara d'alcaldessa i la faixa de capità general. Tanmateix, en perfecta inconsistència amb tanta exhibició de sedes, perles, corona i pedreria, els valencians devots, que són moltíssims, li diuen simplement la Geperudeta, perquè la pobra Mare de Déu té el defecte d'anar una mica corbada d'esquena. Ací també, amb una mica de sort i sobretot si és de matí, el visitant podrà contemplar una escena que els actors consideren inoblidable: una fila de mares joves al peu de l'altar, endiumenjades i amb el marit feliç al costat, que van pujant una a una amb la criatura al braç i la passen a un capellà amb capa, el qual alça l'infant i l'ofereix a la Mare de Déu. Després es gira el xiquet de cara al públic, el fotògraf el retrata al costat dels pares i de l'àvia, i els actors es retiren amb la garantia d'una protecció celestial vitalícia. Després, ixen fora i passegen radiants entre els coloms. I, si tenen set, poden beure aigua de la font del canonge Liñán, en un petit jardí amb una olivera que hi ha al costat del santuari. Aquest canonge era un diputat liberal, amb els diners del qual van arribar les primeres aigües potables a València.
Altres indrets de València: