Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Tamariu és un agregat de Palafrugell, antigament era un nucli de pescadors. Pere Esteva i Dalmau (Tamariu, 1884 – 1957), taverner, de sobrenom "Pere Patxei", va ser un dels personatges més populars i carismàtics. A la seva taverna, Cal Patxei, un antic salí gairebé al final del passeig del Mar, tenien lloc les cantades d'havaneres del grup format per l'Abelard, el Ninyo i l'Hermós fill i s'hi atenien els pescadors, les colles de Palafrugell i els primers estiuejants. Va ser aquest ambient el que va conèixer Josep Pla i, possiblement, una mica més transformat, Joan Vinyoli. Podem llegir-hi textos de tots dos a més a més d'un de Josep Martinell (Palafrugell, 1912- 2001) que documenta les estades de Dionisio Ridruejo en aquest paradís de la costa. Finalment, un fragment de Xavier Moret ens documenta els canvis substancials que hi ha operat el turisme massiu a partir dels finals dels vuitanta del segle passat.
Tamariu, de mar estant, és la pura simplicitat, sembla una estampa japonesa. El panorama de terres que la platja té al fons és d'una dolçor mòrbida, té un perfil suau i vague, un batec greu.
És al Maresme on Ridruejo va fixar el seu eventual domicili, perqué la seva muller hi tenia arrels familiars. I va ser mentre va viure al Maresme que va fer temporades a Tamariu, per raons també familiars o d'amistat. Entre altres llocs va habitar a La Perica, una gran casa edificada abans de l'adveniment de la República per una senyora anglesa, damunt les roques d'una caleta que porta el mateix nom.
Llavors l'home estava controlat per les autoritats, i els desplaçaments que feia fora de Palafrugell els havia de comunicar a la Guardia Civil. Eren temps de persecució i de confinament. Recordo perfectament que quan vivia en una casa que tenia llogada de can Pere Patxei a la riera de Tamariu, on actualment hi ha un establiment de queviures i begudes, les cartes de compromís eren expedides per mitjá del réseau que havien muntat els germans Pere i Josep Pla, aleshores de la clandestinitat, a favor dels aliats.
En aquella època, a Ridruejo se'l veia sempre preocupat, fred i distant, pero correcte, amb una elegància que no perdia mai. A mesura que ens tenia més confiança, el seu llenguatge esdevenia mes apassionat i deixava entreveure una vida interior intensa. Havíem fet tertúlia amb ell al restaurant que amb tanta sorna com eficiència portava l'amic Miquel Reig, i era en aquells moments quan, deixant-se portar pel fil de les divagacions, amb la passió controlada per un llenguatge precís i exacte, donava a conèixer la mesura d'una oratòria persuasiva de la més alta qualitat. Probablement per aquest motiu el varen fer callar. És clar que hi havia hagut altres motius polítics que li havien fet posar bastons a les rodes del carro del vencedor. Però la impressió que feia era la d'un home que escontro- lava perqué l'exaltació que el dominava, fos lírica o política, no li sortís de dintre. Moltes poesies seves fan la mateixa impressió, sobretot els sonets, la fluïdesa dels quals és dominada pels mots exactes i precisos. [...]
A can Patxei, els dissabtes a la nit, i fins a la punta d'alba, s'organitzaven uns cants impressionants dins un ambient pintoresc i pujat de to. Els tres cantants habituals que feien el seu paper eren els populars Abelardo-Niño-Hermoso. Als qui els recordin indubtablement els vindrà el somriure a flor de llavi. Aleshores Abelard era un bohemi que vivia en una barraca de vinya, sota cala Pedrosa. Era un home solitari que estava en possessió de la veritat i no admetla contradlcció. Vivía, naturalment, separat de la família, I cantava seriosament. El Niño era un taper al qual li agradava cantar; tenia un aspecte desballestat i sense cap malícia. En canvi l'Hermós era un murri tirant a pallasso. Fill del simiesc Hermós, el solitarl d'Algua-xelllda, company de navegacions de Josep Pla, era barber de barri i vidu; les males llengües, tan abundants, deien que la seva dona s'havla suïcidat perquè ell no podia complir els deures matrimonials. L'Hermós tenia una veu nasal i pastosa, era simpátic i d'una gran expressivitat. Ja no cal dir que era el director del tercet. Hi ha cançons d'ell que encara es canten.
L'ambient d'aquelles nits musicals era extremadament pintoresc, i la xerinola s'allargava fins les primeres clarors de l'albada. Havíem vist mes d'una vegada Ridruejo corejant una havanera nostàlgica, amenitzada amb la mímica de l'Hermós, d'un sublim grotesc i d'atracció assegurada.
Sunt lacrimae rerum (fragment)
A Tamariu, a casa en Pere Patxei,
encomana un cremat, beurem a poc a poc
a l'hora que la mar s'agrisa.
Ploren les coses, plora eltemps,
plora la vida no viscuda,
plora també la vida que hem viscut.
Sunt lacrimae rerum.
Ai, aquest "ai" és un bressol
de moltes hores en què sempre anàvem
pel vell sorral i vèiem l'ample mar
guspirejant parlant-nos en metàfores.
"La dolencia de amor que no se cura
sino con la presencia y la figura."
Ara sóc una rata espantada que surt de la fosca
i corre a amagar-se en qualsevol forat.
Però quan em recordo dels amics que hanmort
irremissiblement, els insubstituibles,
em torno un gira-sol que puja d'un femer
i fa com un que parla amb entelada veu,
enuna tarda càlida d'estiu,
davant el somriure dels morts que se li fan propers.
El cremat
Bufen els clars i lliures pensaments
de l'alta mar cap a les netes platges.
Grans peixos blaus voleien esverats
per caure tot de cop. Jo els paro xarxes
de mots, i quan el dia haurà minvat
els portaré en paneres al mercat.
A clar de nit, amb escates de moll,
entotsolat, encisaré les ones.
Pere Patxei, prepara'ns un cremat:
beguem-lo i canviem el curs dels astres.
Sorres d'amor. Mar fluix. Palpo records.
S'acosten de puntetes els meus morts.
L'arribada a Tamariu revela un tarannà més popular, amb una cala feta a base de casetes, tamarius, sorra daurada, aigua neta i transparent i algunes barraques de pescadors on encara es posa en pràctica la gloriosa gastronomia empordanesa. «El palafrugellenc transporta tota la vida un somni flotant en el pensament», escriu Pla, «el de la meravellosa vida de l'home lliure en el mar... Calella, Llafranc, Tamariu, Aigua-Xelida, Aiguablava i Fornells no són per a nosaltres mers accidents geogràfics, termes de la toponímia del litoral: són formes del nostre esperit, trossos de la nostra íntima personalitat». I afegeix: «Tamariu era fa trenta anys un paradís remot. Vivien a la platja permanentment vint o trenta persones. Hi havia dues o tres tavernes. Els diumenges baixaven a la platja els caçadors i els aficionats a la pesca de Palafrugell.»
Aquell «paradís remot», que a Paul Fidrmuc li recordava «l'escenari d'una òpera» queda, però, molt enrere, encara que les petites dimensions de Tamariu fan pensar que, a pesar de tot, una vida com aquella encara hi deu ser possible, fora dels mesos d'estiu, és clar.
—Abans hi havia tres hotels a Tamariu: el Janó i el Sol i Mar, que ja han plegat, i el Tamariu, que és del 1930 i encara continua —m'explica l'Antoni, que va treballar de cambrer en aquesta cala—. Al Janó hi anava la gent després de beure al Gitano i a Chez Tomàs. Agafaven les cadires de la terrassa i les portaven a la platja, on improvisaven algun espectacle de flamenco.
M'aturo a can Patxei per mirar de recuperar la memòria dels vells temps, però el nou local no té res a veure amb l'antiga taverna on el fill de l'Hermós (Josep Puig, anomenat també l'Hermós) cantava havaneres quan arribava l'estiu amb l'Aberlard i el Ninyo. Aquesta va plegar el 1977. No tinc més remei, doncs, que recórrer a l'arxiu. Explica Xavier Miserachs que als anys seixanta hi havia un cartell a can Patxei que deia: «English spoken, però tan poken que no ens aclarirem.» Un altre deia: «Ici onparle français com si com sa, com si diguéssim mig figa mig raïm.» Ja no hi son. El francès i l'anglès són ara llengües d'ús corrent a la costa i el Pere Patxei ha passat avall.
Altres indrets de Palafrugell: