Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El 2 de març de 1973 van enderrocar una de les grans institucions del barri de Sant Antoni. Es tractava de la sala Gran Price, situada al xamfrà entre Floridablanca i Casanova, que havia acollit incomptables actes polítics, esportius i culturals en els seus quasi quaranta anys de vida, des que fou inaugurada la nit de Cap d'Any del 1934. Construïda sobre el que fou inicialment el cine Bohèmia, la seva cabuda es va aprofitar per celebrar mítings polítics abans i durant la Guerra Civil. Després del 1939, s'hi feren combats de boxa, alguns dels quals de caràcter internacional, i els diumenges s'hi celebraven matinals de lluita lliure. Però, també anualment, el padre Laburu hi feia sermons de Quaresma, dels quals, pocs al barri se'n lliuraven. En els seus darrers anys, s'hi van fer concerts de Pau Riba i Sisa, recitals de Maria del Mar Bonet, l'acte fundacional de l'editorial Tusquets o el Festival de Poesia Catalana, celebrat el 25 d'abril de1970. Textos de diversos autors ens poden servir per recrear la intenció i la incidència sociopolítica que tingué aquest acte literari d'oposició al franquisme.Un fragment de les memòries de Joan Colomines, un dels organitzadors, ens enfa la crònica de l'ambient i una relació dels assistents més destacats. El podem completar amb les valoracions d'Anna Murià i Xavier Amorós i quatre dels poemes que hi foren llegits entre grans aplaudiments dels assistents: un fragment d'El cartell als murs de la meva pàtria, d'Agustí Bartra; el XXV de la Pell de brau, de Salvador Espriu; "Cançó del gosar poder", de Gabriel Ferrater, i "Al final, s'ha comprovat", de Miquel Bauçà. També hi escau la lectura de la memòria infantil de Joan Margarit assistint-hi als combats de boxa i lluita lliure.
XXV
Direm la veritat, sense repòs,
per l'honor de servir, sota els peus de tots.
Detestem els grans ventres, els grans mots,
la indecent parenceria de l'or,
les cartes mal donades de la sort,
el fum espès d'encens al poderós.
És ara vil el poble de senyors,
s'ajup en el seu odi com un gos,
lladra de lluny, de prop admet bastó,
enllà del fang segueix camins de mort.
Amb la cançó bastim en la foscor
altes parets de somni, a recer d'aquest torb.
Ve per la nit remor de moltes fonts:
anem tancant les portes a la por.
El Festival fou un èxit esclatant. Sorprenent. El Price era ple a vessar. El públic cridava «Llibertat! Amnistia!», però escoltava respectuós les lectures dels poetes i dels actors. Un acte inenarrable, que innova una nova estratègia de lluita oberta, combinada amb una gran rigorositat literària. Una gran lliçó de treball ben fet. Unes magnífiques fotografies de Josep Ribes Puig-Agut. Un enregistrament a cura de Pere Fages. I un film de l'equip de Pere Portabella, Carles Santos i Esteve Bou. I la visió d'una policia desbordada, desconcertada, incapaç d'intervenir i humiliada.
De fet, fou un encàrrec debatut i acordat a la Comissió Coordinadora només dos mesos abans. Sembla impossible aconseguir un espectacle com aquell, de gran qualitat, en tan poc temps. I movent figures de primera línia: Montserrat Carulla, Carme Sansa, Maria Plans, Maria E. Arquer, Núria Candela, Feliu Formosa, Ernest Serrahima, Enric Casamitjana, Alexandre Aixelà, Josep M. Casanovas, Josep Torrents, sota la direcció de Josep Anton Codina i de Francesc Barceló com a ajudant, i amb escenografia de Frederic Amat. Els cito tots perquè s'ho mereixen. En les pauses de la lectura, i quan la gent cridava compassada per la llibertat i per l'amnistia, les actrius i els actors es comportaren amb una dignitat esborronadora.
Feliu Formosa fou el responsable de la tria d'autors, que sumaren 79, i Josep A. Codina, de la dels poemes. La primera part consistí en un muntatge de poesia molt ben resolt, impressionant. La segona, en una lectura de poemes de Carles Riba, Joan Salvat-Papasseit, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Màrius Torres, Josep M. de Sagarra i Josep Carner, que era a Barcelona però no estava en condicions d'assistir a l'acte. I la tercera, en una lectura personal de poemes d'Agustí Bartra, Pere Quart, Salvador Espriu, Joan Teixidor, Rosa Leveroni, Josep Palau i Fabre, Joan Brossa, Gabriel Ferrater, Jordi Sarsanedas, José M. Llompart, Jaume Vidal Alcover, Xavier Amorós, Joaquim Horta, Francesc Vallverdú i jo mateix. També vaig rebre l'encàrrec d'introduir l'acte, i Joan Oliver el clogué magníficament. La gent l'aplaudí amb fervor.
La intensitat política esclatà durant la recitació del poema de Bauçà «Al final s'ha comprovat». Hi va haver moments d'una intensitat poètica que posava els pèls de punta, com quan Gabriel Ferrater, quequejant, llançà al vol el seu poema «Gosa poder». Vaig intuir la intensitat humana d'aquell acte quan vaig veure una enèrgica Rosa Leveroni dalt de l'entarimat; la dignitat moral, amb un Espriu que no perdé mai la condícia; la capacitat d'entusiasmar, amb un Pere Quart desbordant; l'esperit de servei de Joan Teixidor i Joan Vinyoli; el valor de la simplicitat, amb el poema de Brossa sobre els mossos d'esquadra; la capacitat èpica d'Agustí Bartra, amb el seu retaule dedicat al president Companys.
El 25 d’abril s’havia celebrat a Barcelona, en aquell immens local desaparegut on es concentraven multituds a veure com¬bats de boxa o de lluita lliure, en aquell local (diguem-ho d’una vegada), el Gran Price, situat al centre de Barcelona, s’hi va celebrar el Primer Festival Popular de Poesia Catalana. Hi va acudir una gernació, la immensa majoria gent jove. Tinc entès que la cabuda del local és de 3.000 persones i se n’hi van encabir 500 més. Els càlculs em van assegurar que eren correctes, que con¬venia saber la veritat. Va quedar gent al carrer que no van poder entrar, però no es va moure com a adhesió a l’acte que es feia a l’interior del Gran Price. També hi havia nombrosos grups de policia armada, de moment, quiets i si¬lenciosos. L’acte va estar molt ben organitzat. La comissió organitzadora la formaven Joan Colomines Puig (escriptor i polític d’una gran energia i valentia), Josep Pedreira, escriptor i editor d’origen gallec, Francesc Vallverdú, el poeta i el també poeta Joaquim Horta; els dos darrers eren del PSUC, clandestí, no cal dir-ho.
Cançó del gosar poder
Gosa poder ser fort, i no t'aturis:
gosa poder ser vell, que si tens fills
un testament els fermarà ben curt.
Gosa poder que no t'agradi massa
d'anar testat per un món que s'espera.
Si et sobren fills, avia'ls una guerra.
Gosa poder donar feina a xarnegos.
Amb el teu sou, compraran vi prou agre
perquè en tres anys els podreixi les dents.
No et faci por: tu pren l'opi dels rics
(d'opi, te'n ve d'Escòcia i de Roma).
Gosa poder tenir enemics a sou.
Tu, vailet nou, confia en anys futurs.
Prou temps tindràs de fer-te amics virgilis
que et llegaran eneides a salvar.
Gosa poder fer-te persona augusta
quan tindràs temps. I avui, Octavi, noi,
gosa poder degollar Ciceró.
Barbat Alfons, emperador d'Espanya,
cosí d'un Sant i Savi tu mateix,
mira-t'hi bé, que en vindran de més savis
a historiar-te, i diran que ets mal rei:
els has perdut una bruta batalla
que ells han gosat poder-se-la fer seva.
Mira-t'hi bé, general, que una pàtria
gosa posar molta esperança en tu.
No gosis, no, poder perdre batalles.
Però tampoc no et cal guanyar-les totes.
Si tens napalm per sembrar camps del Nord,
gosa poder perdre guerres de Sud.
Al final, s'ha comprovat, els camells
arriben a passar pel subtil cós d'una àguila.
Han batut el repte que els féu Crist
amb una sorprenent facilitat. Crist
no es va fixar en la gran perícia dels camells.
I el més trist és que solament ells troben
tota la salvació i la trustifiquen i ningú pus...
Els camells, un cop passat el cós de l'agulla,
s'estiren, s'espolsen, es fan netejar les potes,
peten de mans, demanen la premsa, el cafè, la copa,
el puro de la redempció, la colometa de la pau
i l'amnistia per tothom.
Hem d'admetre i no sense una certa pena
que ens han fet una gran jugada i tot això per culpa
de Crist, de l'angelical i bona fe de Crist.
Ara tot es tan confús, tan torbador...
Ara les nostres millors amigues són les seves estimades,
com Na Justícia, Na...
Pertot arreu un es troba amb els seus representants
armats o amb creus i vestits de negre per espantar-nos
i tots aquests ens produeixen un tristíssim cansament
que ens amera del matí fins al vespre.
N'hi ha de camells segurs que, tirats de frac,
ens somriuen, ens deixen ensumar la flor que duen al trau,
ens donen feina i ens gratifiquen per Nadal.
Els camells insegurs, en canvi, fan mala cara,
tiren potades i duen el gep excitat. És cosa sabuda
que entre ells no es miren
amb massa bona cara. Tots es belluguen,
corren, es paren trampes, es foten la punyeta,
s'associen, es barallen, s'armen, es desarmen,
fan guerres, amnisties, armisticis,
fan mites, ens enganyen, colonitzen, maten negres,
independitzen, fan negocis.
Més enllà de la poesia
Sí, molt més enllà...
Era el festival dels grans anhels. Era una rebel·lió de l'esperança cansada d'esperar, trepidant, ansiosa de llum...
«La llum salvada»... Llum, més llum, volien tots, com diuen que volia aquell geni de Weimar a l'hora del tomb enigmàtic. Tots, en aquells moments, eren genis de la vocació més noble, tan clara, tan simple i a vegades tan difícil, la vocació de ser humà. Tots. Quants? No ho sé, una gentada, els de dins del Price i, a fora, els que no hi cabien, i encara els escampats per la ciutat, pel país, que hi estaven atents. Parlo per impressions, per emoció evocada, no he cercat dades.
Feia tres mesos que havíem tornat de l'exili. Agustí Bartra i jo. Imagineu-vos la nostra commoció! Trobar-nos al mig del poble, el nostre, el català, multitudinari, apassionat, motivat, bategant, aclamant, reclamant, i dirigir-s'hi, el poeta, parlar-li, recitar-li els propis mots creats per a ell, no com durant trenta anys a uns quants catalans de Mèxic reunits en un acte nostàlgic, no a un grup d'amics, sinó a aquesta veritable multitud d'aquí, la «gent del meu ferro i bandera», com l'havia anomenada des de lluny.
Hi havia angoixa en l'exultació. Aquelles dues fileres de policies uniformats a l'entrada de la sala... i els que devia haver-hi de paisà entre el públic... I el delegat governatiu vigilant. Encara sofríem la tirania del subhome, duraria cinc anys més. S'havien hagut de sotmetre a l'aprovació governativa tots els textos que es llegirien, tots els parlaments, no es podria pronunciar ni una paraula més o suspendrien l'acte. Podien inquietar les veus del públic que no havien passat per la censura; a les ovacions no els calia, perquè el seu significat, tot i ben clar, no era lèxicament explícit, però la veu unànime, els crits... el crit! El gran recinte ressonava eixordadorament amb el crit únic de tants centenars de boques: «Llibertat! Llibertat! Llibertat!». A cada pausa entre les recitacions, després dels aplaudiments, es repetia i repetia el crit estentori: «Llibertat! Llibertat! Llibertat! Llibertat! Llibertat!». Vibràvem d'alegria i també teníem por que intervingués la força. No ho va fer, qui sap si perquè els que l'exercien creien innòcua la poesia. Hi hagué un moment d'alarma quan una dona exaltada i forassenyada pujà a la tarima, arrabassà el micròfon i pretengué llegir un escrit seu, i els organitzadors tractaven d'impedir-ho, i el públic cridava que la deixessin parlar i Espriu, esverat, s'alçà i volia anar-se'n. També Joan Oliver, a la cloenda, contravingué les ordres, féu un afegit significatiu, però ja era el final.
Tanmateix els que manaven degueren adonar-se posteriorment d'allò que tenia de subversiu el festival, perquè l'any següent no van permetre un acte semblant i el Primer Festival Popular de Poesia Catalana ha estat l'únic. Però ha perdurat l'omnipotència de les idees que contenia: Popular i Poesia Catalana, l'una saturant l'altra, que el poble traduí la paraula que de tant ser poesia sobrepassà la poesia, és quinta essència de poesia: Llibertat, el mot que amb impuls poètic se'ns enduia, se'ns endú encara més enllà, sempre més enllà, molt més enllà.
Els nostres matins del diumenge tenen una altra vessant, la del Price, on el pare també em porta. És el gran local de la cantonada dels carrers Floridablanca i Casanova, a prop de la ronda Sant Pau, on es fan els combats de boxa i de lluita lliure i, quan toca, massius exercicis espirituals, un dels esports favorits dels capellans d'aquest temps. Anem a general, al pis de dalt, des d'on es té una visió panoràmica del local, que és com aquell Madison Square Garden de les pel·lícules americanes de gàngsters, que a Girona ja he vist al cinema.
El Price està ple de gom a gom, sumit en una gran obscuritat, amb el quadrilàter de lona blanca brutalment il·luminat al punt més baix, al centre. La massa fosca de la gent crida, udola a l'uníson, tothom sent el mateix, és un sol i gran bàndol. Els combats, talment la missa, repeteixen el mateix cerimonial. Se'n fan tres o quatre, els menys emocionants primer: les «estrelles» al final. I en cada combat tothom té clar quin lluitador és «el bo»: resulta ser el més guapo, el més babau, el més noble en la lluita: normalment el més jove. El dolent és lleig, i si guanya (gairebé mai) ho fa amb traïdories. A vegades el bo, després de deixar estès el dolent, li dona l'esquena i saluda el públic amb un somriure radiant, mentre el dolent s'alça a poc a poc i se li acosta pel darrere amb una cara terrible, el públic brama avisant el bo, que no entén el que li volen dir: els crits pugen i pugen de to, el dolent se li llança al damunt pel darrere i és l'apoteosi de la maldat. Després ve l'episodi de la venjança del bo, que castiga el dolent fins a deixar-lo abatut definitivament damunt la lona o després de llançar-lo fora del ring, davant de la primera fila de butaques. En realitat no lluiten, sinó que es tracta d'un rar ballet contemporani. És una catarsi col·lectiva, com si allí es cridés i s'insultés el que ningú no pot insultar, des del Règim a Déu, la pròpia dona (pràcticament no hi ha dones entre els espectadors) o el veí prepotent. Ningú no es burla de l'espectacle en sí, i els que ho fem, ho fem en veu baixa, amb complicitat, com qui parla a missa. A mi, i suposo que també al pare, malgrat no entrar de ple en el joc psicològic, m'afecta d'alguna manera i, encara que no cridi, també sento que se m'accelera el pols en els moments crítics que serveixen puntualment aquells personatges mig acròbates, mig gimnastes i actors, que després deuen anar junts a prendre una cervesa.
Cartell als murs de la meva pàtria
Cavalco el bes balmat,
velocíssim genet sobre els eixams del cant,
torsimany de ma boca
entre el crit dels ocells del fred i la fulla perenne de la
mar,
jove de mel antiga i cremat de rosella.
Jo, redreçat hipocamp en les boires del meu segle,
orfe de la ginesta i la sacra olivera,
amb resplendor, d'avellanes al rostre
i espigues tatuades entorn de ma cintura,
no sóc pas el record sinó l'herència dreta de l'incendi,
el qui desenterra dels fems el rossinyol
i troba la difícil agulla en el paller
i el gla de l'esperança a l'ull de la sardana.
No sé si torno, pàtria, de malastrucs minvants
o m'empenyen la sang vernals creixents.
M'he fet un nom de font. Soc un vent i una espera
de cabdell a ta falda,
la formiga d'argent perduda al laberint dels teus cabells,
soc el so d'esquellinc que m'esquinçava, a Alins,
el meu son de soldat de sarnoses estrelles,
el qui eixí a l'exili per les altes portes d'avets,
aromat de resina i cec de neus,
i aviat va trobar el Dolor, als arenys, coronat de filferro,
que de nit li llegia una obra de llampecs i de rosada...
Et faig saber, encara que ja deus tenir-ne esment,
que els jornalers de l'alba ja són als camps novals
amb llurs eines brilloses i secretes,
que les verges somnien, altre cop, amb infants
de testes de pa d'or i ales de vi,
que es desperta la fada coberta de rellotges
i que entre les espigues i el martell de nou s'alçarà l'àgora.
Et faig saber, oh pàtria,
que fendeixo i travesso la nostàlgia i la fúria
amb trèmules parpelles de flor cega,
cercant el segador que dorm cobert d'ocells
i saltant de la fulla a la història...
Dona, oh pàtria, un dia de roses esfullades
a ma freda bandera
i treu de la foscúria el sol-falcó!
Blau enyorat, Catalunya en el cel,
embolcalla els records que duc com hostes de fum i sal
pètria
o com l'empremta fòssil d'un roig peu de gavina
impresa al cor,
tria'm ja el mur, la pàgina de terra
dreta
on vull deixar fermança,
amb messes a la boca i besos a les mans,
no de les amples cendres,
ni del colom foradat de la pau,
ni de les llunes calcàries dels morts,
ni dels anys bornis,
ni de la verda lletra a la picota,
ans de les llances que oculta el fullatge,
de l'aigua,
com una ala dins la gerra,
dels peus del poble, el pa, l'aurora, la semença. ..
Altres indrets de Barcelona: