Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El 16 de juny de 945, any IX del rei Lluís el Piadós, Guilarà, bisbe de Barcelona, va consagrar la primitiva església. El monestir estava situat fora muralla romana. El rei Jaume I féu construir les noves muralles seguint el camí de les actuals rondes de Sant Pere, Sant Pau i Sant Antoni. El monestir hi quedà dins, adossat al baluard anomenat justament de Sant Pere. El dia 11 de setembre de 1714 hi caigué ferit Rafael Casanova, conseller en cap de Barcelona.
Avui l'església subsisteix com a parròquia i és l'únic edifici que resta de l'antic monestir. La comunitat de monges, primera comunitat benedictina de la ciutat, avui establerta en un nou monestir en el carrer Anglí, s'ha mantingut activa sense interrupció d'ençà el 945, data de la seva fundació.
Hi podem fer la lectura d'un fragment del poema que Jacint Verdaguer dedicà a Rafael Casanova; un episodi de La fabricanta, de Dolors Monserdà que hi passa, una descripció de Josep Pla i el sonet que li dedicà Mercè Sala i Vidal.
Poques iglésies hi ha a Barcelona, i en particular aleshores, en què no s'havia ni tan sols pensat en fer l'actual restauració, com l'antiquíssima de Sant Pere, per a recloure l'esperit davall d'aquella aclaparadora nau de pedra llisa i negra, i molt més en aquella hora matinal en què els temples, sense funcions i sense el moviment de la concurrència que més tard hi acudeix, se presenten amb tota sa austera severitat. Ben ferma en sos propòsits, l'Antonieta obrí la porta, prengué l'aigua beneita i es trobà completament a les fosques. La naixenta claror del sol no arribava pas a trencar la boirosa negror d'aquella iglésia sense finestrals; per lo que, a l'entrar-hi, sols vegé les llengüetes d'or dels dos ciris de l'altar major, essent precís avançar un tros endins per a què sos ulls, ja un xic acostumats a les tenebres, comencessin a distingir la taca blanca de la casulla del sacerdot i el roquet de l'escolà, los llargs graons del presbiteri, l'encontorn dels ennegrits altars, los rengles de cadires i la silueta de les comptades persones que, amb trajos tan foscos com tot lo que les rodejava, oïen devotament aquella missa matinal.
El romànic de Barcelona és a Sant Pere de les Puel·les, a Sant Pau del Camp, a les capelles de Sant Llàtzer, d'En Marcús i dels Templers i en els vestigis que resten al Palau Episcopal. Sant Pere de les Puelles és el temple cristià més antic de la ciutat. A la base del conjunt arquitectònic de Sant Pere de les Puelles hi ha una església carolíngia dedicada a sant Sadurní i s'hi troba adossat un temple que manà erigir el comte Sunyer, dedicat a sant Pere. El conjunt fou destruït per les invasions musulmanes posteriors i reconstruït més tard; llavors els dos temples quedaren dedicats a sant Pere. Reformat a l'època gòtica i durant el Renaixement, incendiat l'any 1909 i l'any 1936, amb les restauracions que seguiren, no resten sinó alguns detalls isolats, alguns vestigis, de la seva venerable antiguitat. El claustre romànic fou destruït el segle XIX.
Sant Pere de les Puel·les
Antany fora la ciutat,
Sant Pere de «Les Puel·les»,
vivies les hores belles
deis estels i el salm pausat.
Però un temps molt dissortat
van colpir-te foc i estelles;
les nobles humils donzelles
van morir en el lloc sagrat.
Ara el temple cada dia
ens recorda la fe pia
de les monges del convent.
Si exhaurida és la clausura,
la pregària perdura
dins l'ombrívol monument.
A la mort d'en Rafael de Casanova (Fragment)
Morir és viure.
Tres mesos feia ja que cada dia,
al despertar-se la ciutat comtal,
los camps que abans solien proveir-la
veia de baionetes eriçats:
lo mur de pedra, sa defensa, veia
dins d'un altre de ferro engabiat.
Morir deu sens remei la noble víctima
o donar-se al que en busca d'ella va.
Mes, això pla, donar-se! Era la roca
que del pèlag enmig aixeca el cap,
adormida a sos brams i de ses ones
al batre coratjós i acalorat.
Si tenia Berwick reguitzells d'homes
i boscos d'armes per a dar l'assalt,
tenia ella la invicta Coronela,
que si bé no era d'homes un grapat,
per un Berwick cada un valgut hauria
i valia per tots son capità,
son capità, l'il·lustre Casanova,
que en la Sala de Cent havia jurat
fer de la plaça una flamant Numància
abans que d'ella un sol rajol donar.
Un jorn de maleïda recordança
al peu de la muralla ressonà
l'espinguet d'un clarí que de Berwick
cridava l'host terrífica a l'assalt:
i dels morters tronants al terratrèmol,
d'obusos i canons enrogallats
a l'ardenta i mortífera alenada
que el camí anava d'aire netejant;
amb la fam que la presa los donava,
amb la feresa que sol dar la fam,
en esquadrons arrenglerats tirava-s'hi
d'Espanya i França lo poder plegat,
al peu de la muralla, per estendre'ls
a rengleres lo ferro català,
per fer de rampa als que al darrera seu
hala! hala! s'hi anaven abocant,
als crits de «Visca el Rei! A Barcelona!
Mori qui mori! A dalt i fora...! A dalt!»
Ja dalt varen pujar! Lo crit de «És nostra!»
sonà, per fi, en la cortadura real,
i pujar-se-n'hi veia Barcelona,
llestos com si els vinguera de pla a pla,
als soldats de Berwick, dalt a la cima
la bandera real fent tremolar. [...]
A la mort d'en Rafel de Casanova (fragment)
D' «Enrere!» però tost lo crit ressona,
i a son màgic accent enrere van,
dintre d'un rotllo de feréstecs núvols,
vegent que arriba ja el del temporal,
i de bona arribada ja sentint
en sos avenços rastrejar lo llamp.
En Casanova és, que feia estona
vetllava on l'estranger donàs de cap,
d'una rua de frares i de nobles
patricis per rebatre-s'hi al davant.
Veieu-lo allà dalt del fortí! mireu's-el!
fer, esbalaïdor, desesperat,
envestí als de Berwick! Ses llambregades
de la tigressa semblen, que en son cau,
on son cadell endormiscat reposa,
una rua de llops ha vist entrar.
I com a tal s'hi tira! Lo seu sabre.
d'estendre i escapçar assedegat,
ja fins pel puny negrenca sang degota
ja cruix, ossos i ferro rosegant,
podent ja sobre el fort un altre alçar-ne
d'armes i de cadavres capolats!
Però si deu n'aterra, cent n'arriben
amb cent i cent de més valents detràs
que els empenyen amunt, com unes a altres
s'empenyen les onades de la mar.
Mes, ell a més perill més s'encoratja
a on ne veu més gruixa allà el rebat,
així parlant als seus: «Morir és viure.
¡Qui amb gota de sang n'ix no és català»,
quan ferint-lo de mort brusenta bala
maleïda de Déu!, en terra cau.
Pobre patrici! Infeliç hèroe! Al cloure
los ulls, al fer-ne lo darrer badall,
va sentir lo soroll de la cadena
que sa ciutat aimada arrossegà,
d'en Ramon i en Vinyals, que en va s'esforcen,
i de Villarroel amb l'últim ai!
envolt, i d'altres cent i cent, que màrtirs
morien per la pàtria llibertat!
Altres indrets de Barcelona: