Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Documentada a la fi del segle X a l'acta de consagració de la Seu d'Urgell sota l'advocació de sant Serni pel bisbe d'Urgell Pere Berenguer l'any 1137, qui nou anys més tard va fer l'acta de Dotàlia, constituint-la al capdavant de parròquia i dotant-la amb l'església de Vilavedra. Amb motiu d'una plaga de pesta es va perdre aquesta darrera població. La porta d'entrada, al muntant dret, té gravat un bust d'una imatge popular amb el cap cobert amb un barret i els braços en posició d'oració. Disposa d'un campanar de cadireta de dos ulls sota el qual es troba un petit òcul. Situats al seu entorn podem servir-nos com a lectura del poema que li dedicà Emili Foxonet i el text de Joan Obiols que recrea una mena de rondalla a l'entorn d'un rector de la parròquia.
Capella de Sant Cerni de Caborriu
Campana morta, morta l'hora;
per les escames del llosat,
llosa perduda és ull que plora
i plors del cel, retaule usat.
És cada pedra una ferida,
cada forat un niu d'ocell,
tota la nit l'òliba hi crida,
hi empremta el temps el seu segell.
L'altar voreja el cementiri,
on canta de Maria el riu,
hi jeuen amb tot llur misteri
les Senyores de Caborriu.
De la trista malenconia,
de la capella o bé de jo,
¿qui en porta més la tirania,
el meu ànim o el retauló?
Totes les coses que traspassen
paren els llaços deis oblits,
mes els records als garbells passen
les messes dels temps abolits.
¿Quin fill d'ànima pietosa,
rebrot d'estirp d'en Pere Pons,
restaurarà paret i llosa
on canten vents els sants «respons»?
Mentrestant, vora la capella,
malgrat el temps, malgrat la sort,
pugen les flors cantant per a ella...
la vida hi festeja la mort.
Quatre cases i l'església de Sant Serni és la descripció més simple i curta —no pas la més exacta ni precisa— de Coborriu de Bellver (o de Talló), un Coborriu diferent de l'altre Coborriu —el de la Llosa— agrupat a l'altra banda, a la valí de la Llosa, a la solana de la gran vall cerdana.
Per ser exactes i precisos, Coborriu de Bellver és un conjunt de quatre cases de pagès disseminades, situades a dues passes de Talló i al peu de la vall de l'Ingla. Quatre cases obertes —totes les que hi ha i hi ha hagut—: cal Pons i cal Paulet, les grosses; cal Misserpí, diferent, tocada d'una inusual i preuada sensibilitat, no la casa, sinó les persones que la fan: el Pepe i la seva família; i el Molí del Pons, una formatgeria artesana —productes làctics Ermengol— de primera qualitat, la que li han sabut donar la Pilar i el Joan.
Per acabar de fer la suma, hi hem de posar l'església de Sant Serni, una nau i un absis semicircular, romànica del segle XII —construïda, segons la veu popular, amb les pedres de l'antic poble cremat de Vilavedra—, agafada a la gran corda de la via romànica, la mateixa que ve de Perpinyà, travessa la Cerdanya i baixa fins al sud de l'Alt Urgell. A la fotografia, el bust de l'orant que trobaràs al muntant dret de la porta de l'església. [...]
—Us agrada Sant Serni?
—És una capella molt interessant. De fet, m'interessa tot el que veig, saben?
—És una bona filosofia per suportar la vida.
—Probablement.
—També us interessa la rectoria?
—També, però no especialment. Per què?
—Saben la historia que conten d'aquesta rectoria?
—No, no la sé.
El meu interlocutor va restar en silenci, va encendre una cigarreta i després d'inhalar amb força el fum de la primera xuclada, em va dir...
—Ja saben que les històries a les nostres muntanyes neixen petites com un cuc i moren grans com un os.
—Voleu dir que la història de la rectoria que vós sabeu no és certa? Que és una història deformada? Que és pura llegenda?
—Vull dir que les històries són una barreja de la realitat inicial i de la ficció que la transmissió oral hi ha aportat.
—I...?
—Conten que fa molts anys en aquesta rectoria vivien un capellà i la seva majordona. Separats, eren dos trossos de pa, però junts eren un fogueral.
—Es barallaven?
—La baralla era el seu estat natural... Un dia, en una de les batusses, la majordona va morir. Ningú no sap si va ser un accident, una aturada del cor o fruit d'un cop de geni del rector.
—El rector no ho devia explicar?
—No, no, és clar... Conten que el rector va sortir corrent de la rectoria, fugint desesperat, fins que una gavernera de la vora del camí li va enxampar la sotana. Immòbil, convençut que qui el retenia era l'esperit de la difunta, li va sobrevenir una aturada cardíaca i va morir.
—I quina és la veritat?
—Ah..., ni l'un ni l'altra van sobreviure per poder-la certificar.
Altres indrets de Bellver de Cerdanya: