Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Segons la tradició aquest forat o avenc era l'entrada d'un suposat passadís subterrani que el comte Arnau tenia, passant les Coves de Ribes, per arribar al claustre del monestir de monges de Sant Joan de les Abadesses o al de Sant Amanç, suposadament situat a la falda del Taga. Aquesta cavitat natural va ser explorada per primera vegada l'agost de 1901 per mossèn Norbert Font i Sagué. Es diu que més de 400 habitants de l'entorn s'hi arribaren per comprovar com acabava aquesta entrada en el feu misteriós del comte. La cavitat té 97 metres de profunditat amb una sala final de 13 metres de llarga per 35 d'amplada. A la llinda del forat , hi escau la lectura del poema, d'aire popular, que Jacint Verdaguer, que va fer dues estades el 1878 i el 1881 a Montgrony, va dedicar al mite i el poema en què Antoni Borí i Fontestà recrea l'esglai de les fades del lloc quan intueixen que s'acosta el comte condemnat.
Lo Comte Arnau
Lo comte de Mataplana
ne tenia dos cavalls:
l'un era blanc com la gebre
l'altre fosc com lo pecat.
Malhaja lo cavall negre,
Benhaja lo cavall blanc.
Un matí de la hivernada
lo negre feia ensellar:
la comtessa ja li'n deia:
—Per què no enselles lo blanc?
—Perquè fuig dels camins aspres
i a mi em plauen més que els plans. —
La comtessa ja hi tornava:
—Mon marit, no ho fesses pas;
lo negre em sembla el diable.
Déu nos lo tinga allunyat. —
Ell no li torna resposta,
com si sentia tronar:
al negre posa la sella
baldament fos Satanàs.
—Adéu, la comtessa aimada.
—Déu te guie i l'Àngel Sant.
L'Àngel prou lo guiaria,
mes ell no es deixa guiar,
lo guiaria a l'església
i ell a la vila fa cap,
on hi ha nines que perdre
i pobres per escanyar.
Malhaja lo cavall negre,
Benhaja lo cavall blanc.
Quan sortia de la vila
semblava un esperitat:
corria lo cavall negre,
corria com si volàs,
tantost per les altes cimes
com pel fons del xaragall.
Los gumbernesos se senyen
quan lo veuen desbocat.
Los llops d'aquelles muntanyes
lo segueixen udolant,
alguns d'ells per simpatia,
los altres olorant carn,
que n'esperen un bon àpat
més amunt o més avall:
Sos ulls semblen llumenetes,
llumenetes infernals.
Al sentir sa udolissa
lo comte s'és esglaiat,
voldria girar lo poltre
mes ja no el pot aturar.
Malhaja lo cavall negre,
Benhaja lo cavall blanc.
A la nit, que és fosca fosca,
se barreja el temporal,
i els pastors al comte veuen
entremig de trons i llamps
volar d'una cresta a altra
del Montgrony vers les afraus.
La tempesta esgarrifosa
a mitjanit fa un esclat;
d'un llampec entre les ales
s'obira lo comte Arnau,
rodolant de l'alta cima de Santou
dins lo Forat, d'on surt
entre rius de flama
lo renill del seu cavall.
La comtessa l'esperava
a la porta del palau;
passen hores, passen dies,
passen nits de por i espant;
a la tercera que passa
lo'n veu venir condemnat.
La nit era negra, negra,
més negra era son cavall,
son cavall que era el diable,
Déu nos lo tinga allunyat.
Malhaja lo cavall negre,
Benhaja lo cavall blanc.
La fada de Sant Ou
—Què tens, què tens, germana?
Com has sortit amb eixa tramuntana!
Qui, doncs, t'ha despertat?
De Sant Ou fins als cingles de Sant Pere
és tot una nevera;
les fonts s'han corgelat.
Jo vinc tota esglaiada
De les Coves de Ribes una fada
ha vingut a Sant Ou;
ha vingut i m'ha dit que enllà s'oïa
estranya bogeria...
és el bruel del bou.
És el bruel, amiga,
Arrecera'm al marge que t'abriga,
fugim del torb irat...
No l'ous?... És ell!... Ja cingla la ventada;
quan regolfa el bruel de Coma Armada
ja no triga a passar el Condemnat. —
Altres indrets de Gombrèn: