Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Santa Anna havia estat tradicionalment la patrona de Gandia. En festivitats assenyalades o per demanar-li protecció enfront a calamitats com les epidèmies, o per demanar pluges en temps de secada, la seva imatge era baixada en processó des de d'aquesta ermita fins a la Col·legiata de Gandia. Conserva dos estils constructius bàsics: l'originària mostra d'arcs gòtics apuntats de rajola, visibles en l'actual presbiteri i datats als segles XIV o XV, moments als quals correspondria també la cisterna. La resta de l'edifici, d'estil barroc popular, s'edificà cap a mitjans del segle XVIII, i és el que li dona l'actual aspecte, amb façana de cornisa mixtilínia i espadanya per l'exterior, i sostre de volta de canó amb motllures per l'interior, a més d'un important sòcol de taulells valencians policromats. L'edifici està constituït per una nau principal de planta rectangular amb contraforts i pòrtics, amb teulada a dos vessants. Té estances afegides per a l' habitacle dels ermitans, així com una cisterna per l'abastiment d'aigua.
L'ermita és propietat municipal, i des de 1809 és administrada pels pares escolapis, els quals l'han convertida en un centre de recés religiós i cultural, amb un arxiu i biblioteca especialitzats en temes valencians. Reïxen les celebracions de Setmana Santa, de la festivitat de Santa Anna i de la nit de Nadal, amb una popular Missa del Gall on es va reprendre la representació de l'obra polifònica del Cant de la Sibil·la que ara es fa a la col·legiata. Amb una bona panoràmica sobre l'horta de Gandia, hi podem llegir una prosa memorialístic i un poema d'Alexandre Bataller.
Retorn a la Vila Nova
¡Oh, ciutat que em veieres nàixer un dolgut divendres sant de mil nou-cents seixanta-quatre a la Vila Nova quan la processó hi desfilava! Bocaccio, Petrarca, Dante, March, jo us evoque, presoners d'amor en Setmana de Passió. En els vostres versos la sang del goig i el dol, l'estigma. Amb pas distant, hi he tornat. Com boira de marjal, he tornat al passeig de les Germanies en una vesprada de diumenge, com quan de menut li tenia por al demà i els dies eren llargs perquè cap esperança no hi era. Senyal de la memòria, presència constant. Urgència d'indicis... Trinquet d'"El Zurdo", palau dels Borja, campanar de la Seu, convent de santa Clara, codonyats de l'essència. I, per tot, sentors d'Ausiàs, aire de Tirant, molt per damunt l'homenatge oficial, la commemoració. Des del Torreó del Pi, seguint les Escoles Pies, el carrer Major, per la placeta del Segó, solitari i impassible, em passege al ras. Eterns coloms del blanc del pensament. Jocs, incertesa encara. Afables dones endolades esmolant les lloses del temple. També llauradors ciutadans, prohoms encorbatats, refinades parelles, eterns puericultors. Amunt i avall, gentada. Remolí sorollós. Els colors de la llengua. Una conversa infinita. Em reconec. Castell de Bairén. Ermita de Santa Anna. L'Alqueria del Duc. El Serpis i el Vernissa. Ador. L'Alqueria de la Comtessa. Safor, només albirada des de l'altura. Remors antigues com séquies remoroses entre molins i trapitjos. Riu-raus blanquíssims. Fondària de veus. Brollen ales dels racons. Aparadors de joguines. Precisament avui quan més mut em trobe, quan sóc a punt de restar, com una gàrgola de la Seu, amputat de veu per sempre, la paraula m'envolta. Cridòria. Pares distrets. Només un so perdut. Figura de mans negres que escalfa la mancança: no és al cantó el venedor de castanyes de la infantesa. Avançat l'embaràs, hi ha dones que s'hi passegen per l'avinguda d'Alacant. ¡Oh vell Ausiàs reporta'm el record del que els teus ulls han vist, ací, encerclat de muntanyes entre els horts i la mar, tocant del teu alberg, prop d'on ara campen pastissers oficials, escrivans d'ofici, collidors en diumenge, maldestres pixavins com jo, però sense el neguit que em forada quan no hi soc, el dolor de ser-hi, el record impossible dels avis, la permanent llunyania dels pares, ja distants els germans, la terra perduda, mai absent! Com barranc a l'estiu et veig arrupida la pell. "La velledat, en valencians mal prova". Gandia se'm trasmuda. Els ulls ja no són els de l'infant.
Veu de Sibil·la
Al jorn del judici
veurà's qui ha fet servici.
Cant de la Sibil·la
Un any més, Gandia.
La crida familiar.
Passege la Vila Nova.
L'origen.
És Nadal, tendes buides,
escassos carrers encesos.
Puge i baixe Santa Anna,
promontori que m'arrela.
És la nit del Cant de la Sibil·la,
clarividència a l'ermita.
Se'm fa difícil pensar
més enllà d'ací.
Però, de segur, hi ha algú,
en algun lloc, que em té al cap.
Em demana que no l'oblide,
que me'n recorde, avui i cada demà.
És per això que ara escric.
Un any després, em retrobe,
les mans buides, amb la força i
de qui em llig els versos.
«Veus com ho has oblidat!»
Asseguda al café de Russafa,
atrevida, somrient i punxeta,
trenques un silenci de mesos.
«Veus com ja no t'ho prepares!
Veus com ja te n'has oblidat!»
Cada paraula dita, cada gest,
cada somriure. Tot això
que hauria de tenir present
i, segons sembla, ha fugit de mi.
L'últim divendres abans de festes,
se'm féu present
la flama d'una il·lusió,
una fe incombustible
encara sense nom.
Sempre a la plaça,
propera i inabastable,
sempre abans de vacances,
una galta es fa vermella,
pell franca en l'adéu.
Ressona un oracle femení,
la veu blanca i l'espasa en mà,
una sacerdotessa és a l'altar.
Em retrobe amb la bona gent.
Escolte la melodia ancestral,
el seu missatge de justícia,
la seua profecia sibil·lina,
empelt d'origen i esdevenidor.
Fred i fosca als carrers.
Altres indrets de Gandia: