Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
A tocar de ca Revolta, en ple barri dels Velluters o del Pilar, hi ha la cruïlla dels carrers de la Carda i Moro Zeïd, una zona avui, alhora, en plena degradació i renovació urbana, però en altre temps ple de locals de joc, bars, de dogradicció... És on situa un dels passatges de Ribera, Josep Lozano. Podem llegir-lo a ca la Revolta, un edifici del segles XV i XVI rehabilitat i obert a activitats culturals de tot tipus en defensa de la llengua i la identitat valencianista. Un dels fundadors i dinamitzador de la casa fou Manel Marí del qual podem llegir tres poemes pressumibliment ambientats en el brogit d'aquest local i de l'ambient noctàmbul del barri. Alhora, també hi escau la lectura d'un fragment de Noruega, de Rafa Lahuerta.
- Una nit, prop de las fiestas josefinas, eixírem després de sopar per estirar les cames. Ja feia bo. Pensàvem aplegar-nos al bar Bomba per vore com estava i més tard fer-nos unes copes a l'Arana o en el café Fet Exprés. Veníem per la vorera de la Llotja, però quan anàvem a entrar al carrer Bosseria, just davant de l'hostal del Pilar, que em fa Miquel:
»-En lloc d'anar al Bomba... per què no anem al Ràdio-City i ens en juguem una al billar?
»-Com vulgues.
»I trencàrem a l'esquerra. Però quan arribàvem a la placeta on conflueixen la Carda i el Moro Zeit, entre les tres palmeres nanes del jardinet, vam vore per primera vegada Mortimer: un carajillet citrí, més sec que un clau rovellat, amb cara de dromedari sense marketing. Anava enfundat en un pantaló Levi's 501 blau, que li marcava paquet, sabatilles esportives J'Hayber, blanques de naixement i negres per tota la vida, camisa Massimo Dutti blava, la nota discordant de la indumentària, jupa negra de cuiro i calcetos a rombes negres i blaus, que els talons, famolencs, quasi li'ls havien menjat. Duia una ostentosa agulla imperdible de coure plantificada a la mànega esquerra i auriculars sintonitzats a les orelles, de teleta negra. Malli es trobava quasi «exànima» o «exànime››, una de les parauletes que es gastava Miquel, és a dir, molt refotuda.
»El menda-lerenda estava agenollat i li pegava punyades al cor a la tieta, estesa en terra, que es trobava sense sentits. El xicot demanava ajuda i ningú no li'n donava. Se'l veia desencaixat, fora de si, i no parava d'exclamar:
»-Tranqui, tronca, que eres l'hòstia. Per què ho has fet, titi? Si t'havia dit que al coll no, titi. No te n'adones, titi, i te la jugues de la manera més imbecil. Parla... Parla'm! Parla'm, titi!!
»La titi en qüestió era la Malli. Tot açò amb un decorat de Lambretta negra, de l'any de la picor, que tots dos empraven per al seu transport urbà per la ciutat. Perquè vivien a Benimaclet en un pis d'estudiants. Se la guanyaven de camells.
»La Malli, a qui deien aixina en el seu ambient perquè sempre duia malles en lloc de calces o calcetins, s'havia xutat un pico a la vena jugular; que ens va vindre justet de prendre un taxi i, amb l'all al cul, dur-la al servei d'urgències de La Fe. Per poc més la dinya.
Canço d'anar gats
Quan brindem sempre ho fem perquè toca
i ens juguem la boca
per un poc de vi,
del vi que entra en el mot i marida
l'esguit de la vida
amb l'ara i l'aquí.
Quan bevem, sempre ho fem amb l'excusa
D'abraçar el que abrusa
l'encant del verí,
del verí que ens atreu a la copa
i hostatja en el glop a-
quell bes que emmudí.
Si cantem i piquem a les taules,
cantem les paraules
que no es volen dir,
no es vol dir d'aquesta agra semença
que es fa i va desfent-se
amb un poc de vi.
Un tango en bars oberts
I el Ferran Suay en tancar els bars,
m'obria les portes de ca seua
Si els bars no tanquen mai
tinc previst un estrèpit
i abraço el deure intrèpid
de fer front a l'esglai;
si els bars no han de tancar
confonc pàtria i exili
i callo un crit d'auxili
perquè els tanquin demà.
M'espero el bar obert
si el dia és la derrota,
si em giro amb la ganyota
rendida del qui perd,
si escull de sollar amb vi
tota bandera blanca...
a un bar que mai no tanca
no m'hi sabré rendir.
Enyor de l'enyorança
d'un bar que mai no tanqui,
on deixar-m'hi la sang i
la febre de les mans,
les mans que aferren l'ansa
del got entre el sotsobre
tan sols quan el bar obre
si és que ha tancat abans.
Garbells de l'hora clara
sadolls del clam que abunda,
si l'hora moribunda
n'estreny un ressò encara,
si el bar mai no tanqués
tot fos la cançó morta
que prega que la porta
del bar no tanqui més.
Si els bars no tanquen mai...
malament rai!
Poema de dimecres
Tot ho podrem deixar per copsar-te un somriure,
aquest somriure obert de quan n'hi ha poca feina
i pots prendre't el temps per això, per somriure,
els dimarts que no toquen en directe
i els clients van de pas cercant només les pauses
o aquest rastre tranquil que sempre deixa el jazz,
o aquest sexe encobert de bossanoves
que reviuran després, en qualsevol moment
a un frec íntim de casa, de nit i tocadiscos.
Tu t'ho veus i somrius, quieta, recolzada
sobre un pòster de l'Ellington amb els braços creuats
i una cervesa a mitges amagada a la barra
-i mentrestant vas apartant discreta
a tots aquells que un dia voldríem bossanoves
deixant-nos caure al dins de tots els teus dimarts-
Per a mi, la crisi ha tingut un caràcter costumista, urbà, ambigu. Alguna nit baixava a sopar a Ca Revolta i parava l'orella a les converses alienes. Tot se'n venia avall sense la meua espenteta. A vegades em sentia malament. No sé per què em sentia malament. Cada mes donava uns pocs diners per a alleujar la meua mala consciència. Cap dia 3 no faltava a la manifestació de les víctimes
de l'accident del Metro en la plaça de la Mare de Déu. Era una injustícia massa propera i flagrant. Ho feia tot amb esperit cristià i gregari, per a fer-me perdonar els meus pecats d'anacoreta solitari i feliç. També jo vivia atrapat en el deliri de la culpa i el perdo.
Altres indrets de València: