Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Al costat mateix del Micalet hi ha la porta principal de la Seu, dita dels Ferros per la reixa de ferro que circumda l'atri d'entrada. És la més moderna, iniciada el 1703 per l'escultor i arquitecte alemany Konrad Rudolf. Va arribar a València amb l'arxiduc Carles d'Àustria, però en finalitzar la guerra de Successió se'n va anar amb ell, ja que era el seu escultor de cambra, i va deixar paralitzades les obres el 1707, que foren acabades en 1713 pels seus deixebles Francesc Vergara «el Vell» i Francesc Stolz. Altres escultors que hi van intervenir foren Andreu Robles i Ignasi Vergara i els pedrapiquers, Josep Mines i Domingo Laviesa. Al davant de la porta, de desbordant bellesa barroca podem servir-nos com a lectura d'un fragment d'Arròs i tartana, de Vicent Blasco Ibáñez que tracta de la bigarrada i colorista processó de Corpus bo i sortint de la catedral i d'un text més descriptiu de Joan Francesc Mira.
Dels balcons queia una pluja de pètals de rosa, el talc volava com un núvol de vidre mòlt, esclataven llums de colors en tots els cantons, i entre el perfum de l'encens, el reclam agut de les cornetes, el lament greu de la música, la salmòdia melancòlica dels sacerdots i el balbuceig infantil de les campanetes de plata, el pal·li avançava aclaparat per la pluja de flors, il·luminat per la resplendor d'incendi de les bengales; i el sol d'or, mostrant-se enmig de tal aparat, embogia la multitud valenciana, sempre disposada a entusiasmar-se per tot el que enlluerna, i inconscientment, llançant un bram d'astorament, espentant-se els uns als altres com si volgueren agafar amb les mans l'astre auri i sagrat, i això provocava que els soldats que guardaven el pal·li els hagueren d'espentar rudement amb les culates per a conservar lliure el pas. [...]
Darrere del pal·li, la gent admirava un nou grup de capes d'or, sobre les quals sobreeixia la mitra punxeguda i el bàcul brillant. Després, ajustant les seues passes al compàs de la marxa musical, desfilaven els faixins rojos i els mànecs de plata dels regidors; i per fi, amb un trànsit obscur de la llum a l'ombra, passava la massa negra de la tropa, en la qual els instruments musicals llançaven llampecs esmorteïts i els talls de les baionetes i els sabres brillaven com fils de llum.
La segona porta, en ordre històric, és la dels Apòstols, gòtica del segle XIV, amb la riquesa d'arquets i d'escultures pròpia de l'estil, però feta d'una pedra tan fluixa que ha exigit més d'una restauració. La tercera porta és la Porta dels Ferros, tocant el Miquelet, i té també una història especial: només té sentit, com a arquitectura i com a retaule barroc que és, si reconstruïm amb la imaginació l'escenari original, quan estava emmarcada entre les construccions adherides a l'obra de la seu i només ocupava l'espai d'una plaça irregular, on s'arribava per un carreró i, de sobte, apareixia el reixat de ferro i l'estreta façana corbada, plena de columnes i d'escultura en moviment. La va projectar el 1703 Konrad Rudolf, un arquitecte de l'arxiduc Carles d'Àustria, i en ser acabada pot dir-se que s'havia acabat la construcció de la catedral (a València encara es pot escoltar la frase: "això és més llarg que l'obra de la Seu").
Altres indrets de València: