La ciutat submergida

Obra poètica inèdita

Edicions del Salobre - 2009 - Mallorca

Autor: Màrius Sampere i Passarell
Indret: La Tèrmica del Besòs (Sant Adrià de Besòs)

LA TÈRMICA

Temple, oracle!, dits

en trinitat, ¿te'n recordes,

germà?, assenyalen —acusen—, d'aquest inseparable

segment de terra fulminada, la grisor

solar. Vora l'anus del Besòs, en deliciosa,

gràcil diarrea, amb què s'expressa i desferma

el corrent d'aire, guia

del flux dispensador d'olis

de diversa consistència, on suren els fruits secs

dels cagallons, les closques i les llaunes

buides, l'angúnia acumulada, tota

la vianda del purgatori guanyat

a sospirs, recuita, servida a taula, però abans

transportada a peu, oh l'ull de poll redemptor!, oh

les llagues expansives als talons!, pe perpetu

caminant del pla inclinat, també

cercle viciós o miracle, el cercle

de la fatalitat urbana. Així és com

la reacció química —la substanciació de l'alè

fètid— s'ha sublimat al capdavall en columnes

bessones, l'ídol tri i impàvid, simètrics

fal·lus erectes violant la humitat escalfeïda (a l'hivern

serà vagina frígida i estreta, canal

de ventades orgàsmiques), eixos

de la rotació del moscam, allò

no net ni constatable, picotes!, els turmells

engrillonats, la Barcelona al terme

de la maternitat, mare i filla

del primogènit bíblic, el Residu, conjunt

de molècules cilíndricament humanes, avui, però,

germà, només avui, dia

dels meus records, dia

clar, pur com el sol, records

o formigues cames amunt,

articulacions i borrissols amunt, estranya claror!,

amunt fins al sexe, el meu sexe

i el del sol, més alt que jo,

o de la nit, molt més alta que el sol.

Autor: Màrius Sampere i Passarell
Indret: Plaça de la Vila (Sant Adrià de Besòs)

VI

SANT ADRIÀ ÉS TRIST (fragment)

Sant Adrià és trist, germà, és l'estret i trist,

el malformat d'una tristesa llargaruda

paral·lela al riu, que se li ajeu al costat per adormir-se

cargolat a la fredor del serpent que li fa d'espinada;

cada vèrtebra articula el joc del nervi

amb la medul·la borbollejant

de sabons i pixats, fastos en homenatge

a les parets laterals, els marges receptors: en un punt

d'aquest flanc, pujant a mà dreta,

tu obries els ulls a la mitjanit. La gairebé nul·la

claror perceptible davalla

d'un cel miraculós, tres mesos després ja es despenjarà

d'una branca florida d'ametller, però sempre

ens troba desprevinguts, ens angunieja

l'embolcall de caramels humans, la suor del sucre

se'ns enganxa al pensament nu, i de retruc ens ofèn la pau

críptica del cervell: no hi ha ningú, enlloc

no hi havia cap escala

per baixar fins a nosaltres. I aquella celístia magra,

plom desfet a la primera tassa de llet, cau

en viatge d'anada, pluja i maledicció, com l'àngel rebel

damunt la corba abdominal, el néixer

i haver de caminar. O potser

són els nostres ulls projectors, dissenyats

per a l'esbalaïment, els qui s'enfilen

fins a la mà lluminosa,

una mà bondadosa i buida.

 



La claror pot oferir roses blanques, gràvides de pardals,

en una irrupció voluptuosa. També pot ser

el contrari: fer venir el gris, la malaltia

o grisor bàsica del blanc

i la humitat, transpiració de les llavors madures, vinguda

d'aire del nord-est, a vosaltres vent en canal

portador d'agulles i mosquits i fumeres

àcides, agulles injectables, repòs i hidracides

de l'àcid isonicotínic. Al vespre passegem el gos, també

gratem molses i recollim espigues i trèvols

o roselles, tot ben amanit

amb els bacteris, safata curulla, mostrari

de pigments, en realitat bacils: floria la tuberculosi

a la gibrelleta plena de sang, primavera

a glops, aquella hemoptisi

feia gust de xocolata desfeta amb pebre vermell

—dèiem, rèiem, per agafar franquesa

amb la Seca; ella s'hi avení, a la pietat, s'empassà

les pastilles i marxà a la casa dels veïns—, Prims

i febrosencs, sobretot luciferins, esgarriats al poble

trist i llargarut, la nostra salvació la portaria

el vent del nord-est, com la respiració d'un cel

que no ens deixava entrar: encara no, encara no, feia

entre clars i núvols, entre tos i tos.